miercuri, 12 septembrie 2012

Metal fluid - rasina pentru turnare la rece


Tutorial Metal Fluid - Prochima - Italia


Materiale si ustensile:

- cutie Petri,
- doua seringi de volume diferite,
- cantar,
- matrite siliconice (nuca si figurina cu far). 


Am extras rasina cu seringa cantitatea de 10 gr (aproximativ 9 ml), precum si cantitatea aferenta de catalizator, 2%, adica 0.2 ml. Pentru 10 gr rasina am cantarit in cutia Petri 40 gr pulbere metalica. Aceasta cantitate am impartit-o in 3 serii de turnare diferite, totalul fiind de cca 20% din volumul matritelor


Am amestecat catalizatorul cu rasina pana la omogenizarea completa (se poate vedea aspectul amestecului datorita densitatilor diferite)


Dupa care am adaugat pulberea in amestec si am continuat omogenizarea evitand crearea de bule de aer. Pentru a exista un contrast mai mare intre suprafata finala slefuita si cele din adancime va recomand sa introduceti in rasina 1-2 stropi de pigment negru Pentasol


Imediat am trecut la turnarea amestecului in matrite deoarece timpul de lucru este destul de scurt (cca 20 min). 


Intentia mea a fost sa folosesc metalul fluid economic, astfel am decis sa nu torn in masa, ci sa obtin doar exteriorul din metal fluid de 2-3 mm iar in interior sa pun material de umplutura.
Dupa turnarea in matrite a amestecului in toate cele trei serii, am trecut la pensularea amestecului pe peretii matritei pentru dispunerea acestuia pe pereti, pana nu intervenea “gelificarea”.


Am repetat astfel inca de doua ori operatia de amestecare, turnare si pensulare, pentru a obtine pereti de 2-3 mm din metal fluid (la slefuire se va vedea diferenta intre pereti subtiri si pereti ceva mai grosi). Dupa o ora de la ultima turnare am pregatit materialele pentru umplerea pieselor. Dat fiind faptul ca am vrut sa obtin din nuca un maner de sertar cu aspect metalic am recurs la includerea in piesa turnata a unei piulite de 2.5 cm cu filet M6.


Am amestecat rasina poliuretanica bicomponenta Sintafoam cu pigment negru Pentasol (pentru un aspect al miezului asemanator in nuanta cu “coaja”) si am recurs la umplerea cavitatii ramase.


Dupa trei ore am extras piesele din matrite si le-am lasat la maturat 48 ore.


Dupa 48 ore am recurs la slefuirea mecanica a pieselor pe zona plana cu disc abraziv de 400, iar pe zona ornamentata, manual, cu lana de otel superfina (0000). In imaginea urmatoare este slefuita pe zona ornata doar nuca in ideea evidentierii aspectului obiectului lustruit


Spor la treaba !

Pentru acest tutorial ii multumim lui Florin Borduz

4 comentarii:

  1. bravo, excelent, mi-a palcut si modul cum ai comentat, foarte folositor, cu pasii bine definiti.

    Mulumim pentru efort.

    RăspundețiȘtergere
  2. Excelent artocolul. Explicatii bune, efieciente, folositoare. Pozele de asemenea. Multumim.

    RăspundețiȘtergere
  3. Am o mare nedumerire si anume: pe site-ul producatorului este postat un filmulet: https://youtu.be/DeH_2krxDPM, in care cantitatile pt amestecul metalului fluid, cat si tehnica de preparare este cu totul diferit de al dvs.
    Intrebarea mea este: care este varianta corecta ?

    RăspundețiȘtergere
  4. Buna
    Eu am postat varianta cat mai precisa de amestec pt cantitati mici care functioneaa pt mine (imi pare rau dar nu sunt de parere ca adaugarea de catalizator, " ochiometric", cu sticluta e varianta eficienta caci exista riscul autoaprinderii rasinii).Tehnica de preparare nu poate fi identica , caci eu am facut piesa adanca, cu coaja de Metal Fluid, pe cand in clipul mentionat de dvs este turnare de piesa subtire, in masa. Varianta corecta este cea care functioneaza pentru dumneavoastra, in functie de tipul si marimea piesei ce doriti sa realizati. Acest tutorial nu are titlu de lege, ci ofera o abordare eficienta pentru un anumit caz.Informatiile de baza sunt aici, alegerea metodei corecte de executie, tine de dumneavoastra. Testati si aflati.
    Cu stima

    RăspundețiȘtergere